Rio Seco Wandelroute

De Rio Seco vindt zijn oorsprong in de Sierra de Escalona om uit te monden in de Middellandse Zee aan het strand van Mil Palmeras, net iets ten noorden van Pilar de la Horadada, het meest zuidelijke puntje van de provincie Alicante en daarmee ook van de Comunidad Valencia, is maar 19 km lang en een geweldige habitat voor speciale vogelsoorten, zoals uilen, arenden, torenvalken en de hop.

Het hele natuurgebied, wat ook nog over de grens met Murcia gaat en waar ook de Dehesa de Campoamor toe wordt gerekend, is sinds 2007 een ZEPA (Zona de Especial Protección para las Aves), bij uitstek geschikt om te wandelen, maar er zijn ook mountainbike routes.

Vooral de vogels dus zijn er speciaal, want in dit gebied kunnen ze goed broeden in de uitgeslepen wanden langs de rivierbedding, een mooi fenomeen, maar ook de bergkat, die zich moeilijk laat zien, leeft hier. Alleen zal al het kruipend spul, reptielen, patrijzen en konijnen hier (helaas) vaak op het Lekker leven menu staan.

Er zijn veel verschillende afstanden te wandelen in dit gebied. De wandeling hier beschreven is een kort en makkelijk rondje door/langs een dennen bos en langs een droge rivier bedding. De lengte: 4 km, tijd: ong. 1 uur, moeilijkheidsgraad: laag en kan het hele jaar gelopen worden.

De wandeling start in Pinar de Campoverde (ong. 9 km van Pilar de la Horadada) op het parkeerterrein bij het natuurcentrum, waar duidelijke borden met informatie over de flora en fauna van het gebied staan en waar folders met kaart verkrijgbaar zijn in het Engels en Spaans. Hier en daar staan wit/groene pijlen om te helpen bij de route.

De parkeerplaats is open van 10.00-19.00 uur, maar er is ook daarbuiten parkeergelegenheid.

De wandeling

Steek vanaf de parkeerplaats de weg over en ga door de opening van het houten hek. Het pad daalt wat en buigt af naar rechts. Volg het pad verder langs het hek en het bordje wat op het hek de richting aangeeft.

Steek de weg over en blijf het pad met steile uitgeslepen wanden volgen, wat nog steeds daalt naar de droge rivierbedding toe. Het hoge riet langs de uitgesleten golvende wanden blijven volgen tot het pad een meer glad oppervlak krijgt. Daarna tussen het riet door op de plankier lopen.

Na het riet wijst er een pijl recht naar beneden richting ‘Mil Parmeras’. Niet doen, maar de route naar rechts vervolgen op het wat bredere pad wat zich langs de droge rivierbedding weer een weg naar boven baant. Hier heb je prachtige vergezichten over de geërodeerde rotsen in de rivierbedding.

Verderop wordt het pad meer een weg. Ga scherp rechts bij de splitsing, richting de weg, niet heuvel op! De grote parkeerplaats oversteken en waar de weg afbuigt naar rechts weer langs de rivierbedding lopen naar het natuurcentrum en de parkeerplaats, waar we gestart zijn.

Hoe kom je er

Neem de kustweg N332 (of de AP7) naar Pilar de la Horadada. Bij Pilar de la Horadada afslaan richting Pinar de Campoverde (CV925). Sla rechtsaf bij de hoofdkruising, de Avd. del Pino op. De weg volgen langs het winkelcentrum en bij het bord Rio Seco linksaf slaan. Volg de landweg naar het natuurparkeerterrein.