Wandelend of hardlopend cirkelen om de Olta

De Olta is een massief aan de andere kant van Calpe, aan de westkant van de N332, bovenop ligt een parkeerterrein, met een picknickplaats. Er wordt ook gekampeerd, je ziet er regelmatig mensen met rugzakken. Vanuit Calpe worden er hier naar toe ook wandelingen onder leiding van een gids georganiseerd, zie daarvoor ook de aankondigingen in de weekblaadjes.

Het Olta-rondje (8,3 Kilometer) kenmerkt zich door: afwisseling, zowel in verharding als in hoogte, met overal geweldig uitzicht, duur (hardlopend) 1 uur en 10 min, moeilijkheidsgraad voor hardlopen gemiddeld, Nordic Walken pittig, maar wandelen makkelijk, afgezien van wat stijgende stukken.

Routebeschrijving om er te komen staat onderaan.

(kaartje volgt)

De aanwijzingen voor het (hardloop)rondje zijn er op gericht dat je de Olta linksom neemt. Je start echter rechtsom langs het houten hekwerk van de picknickplaats en komt met het hekwerk aan je linkerkant volgend, vanzelf op het wat bredere pad naar boven. Je hebt je klok bij de start aangezet. Onderweg zijn een 3-tal punten die even aandacht behoeven.

De eerste 400m zijn alleen maar (licht) stijgend en voor de minder getrainde onder ons, beter dit rustig aan (wandelend) te doen. De inspanning zal groot genoeg zijn om op te warmen. Links van het pad kom je waterkraantjes in aparte stenen nisjes tegen waar je je flessen/flesjes zou kunnen (bij)vullen. Verderop kom je langs een waterpomp installatie. Geel-witte markeringsbalkjes geven (bijna) overal aan dat je op de goede weg bent.

De mooie houten routebordjes bij de eerste splitsing geven aan dat je linksaf lopend weer naar het station terug kunt. Doen we deze keer niet. Rechtdoor (wat inhoudt ong. rechts aanhouden en omhoog) richting Olta Circular en je ziet verderop aan je rechterhand de Ermita la Vella. Hier volg je gewoon het pad wat je rechts en weer links flink omhoog leidt. Het is goed om de meer horizontale gedeelten, die je hierna hebt voor het daadwerkelijke hardlopen te gebruiken, want er zijn ook delen bij die wat steil, of door steenslag te glad zijn.

Het uitzicht was al mooi, maar hier word je bijna niet meer gehinderd door de bomen en heb je een geweldig uitzicht op Calpe. Het pad gewoon blijven volgen en ondertussen genieten van het weidse uitzicht overal. Ook later als je de ‘bocht’ om bent en langs de AP7 richting Benissa kunt kijken.

Als je ongeveer 40 min. onderweg bent, kom je op het 1e niet zo duidelijke punt. Hier staat voor de 2e keer een ketting over het pad (of ligt op de grond) en hier moet je direct rechts naar boven het pad met steenslag op. Niet rechtdoor lopen dus! Het houten bordje geeft aan: Zona de acampada 2750m, Circuit Norte, wat je volgt.

Dit is weer een pittige stuk wat zeker 3 slingers stijgt. De steenslag is een goede aanwijzing om te blijven volgen. De ruïnes van Finca Pastor geven aan dat je op de goede weg zit. Ook die steenslag volgen als het pad een behoorlijke bocht naar links maakt, maar waar een bordje aangeeft dat het Canal del Norte naar rechts is en je gevoelsmatig de neiging hebt om die richting te kiezen. Niet doen en LINKS met het (brede steenslag) pad mee gaan dus. Dit is het 2e lastige punt.

Na verloop van tijd kom je weer bij een ketting over de weg (of ligt op de grond, maar de metalen paaltjes staan er wel als het goed is), ook daar de weg blijven volgen, de richting is wat links georiënteerd. Je komt uit voor een huis en daar begint het asfalt. Asfalt volgen tot je bijna midden vóór je op een wat hoger gelegen stuk bij een zijweg naar rechts een leuk klein wit (elektriciteit?) huisje ziet met een dikke palm ernaast. 3e listige punt.
Hier moet je in, rechtsaf dus met het huis aan je rechterhand en daarna tussen de huizen links de weg aanhouden en het ‘bos’ in. Als je deze weg uitloopt kom je weer bij de houten balustrade rondom de picknickplaats waar je bent begonnen.

De picknickplaats is een prima plek om na afloop nog even te stretchen.

hoe kom je er?

We gaan er eenvoudigheidshalve vanuit de je met de auto bent. Kom je uit het zuiden (Alicante kant), dan moet je de afslag Calpe Sur nemen en de 1e rotonde helemaal rond nemen (360 graden), zodat je nu onder de N332 door gaat. Vlak na het viaduct opletten dat je rechtdoor moet. De doorgaande weg is rechtsom met de bocht mee, niet doen, want dan ga je weer naar huis en dat zou jammer zijn. Verderop linksaf richting station gaan.

Vanuit het noorden via de N332 (Valencia kant) is het ook de afslag Calpe Sur. Eigenlijk nog op de afrit, direkt rechtsaf gaan, richting de Oltamar Urbanisatie die tegen de berg aanligt, richting station.

De weg die je ingeslagen bent, komt langs het station(tje) van Calpe (waar het goed koffie drinken is na afloop van gedane arbeid, zondag’s gesloten). Na het station de weg linksaf over het spoor volgen. Deze weg met alle bochten van dien (bij twijfel, links aanhouden) helemaal volgen tot je bij een afslag komt, waar de borden, geplaatst tegen de mooie grote van stenen gestapelde muur, aangeven, dat je linksaf naar Oltamar kan. De picknickplaats staat in dezelfde richting aangegeven en ook de Ermita (kapel), die je onderweg bij het hardlopen zult tegenkomen. Links dus.

Dit stuk weg stijgt snel door een paar echte haarspeldbochten. Helemaal naar boven volgen, waar je op een parkeerterreintje met picknickplaats komt. Auto parkeren en los gaan.

Eén reactie op “Wandelend of hardlopend cirkelen om de Olta”