Wandelend van Calpe naar Moraira II

Het is zomer, goed zonnig en ook ontzettend helder. De zee schittert in alle kleuren die normaal gesproken aan de zee gegeven worden, zeegroen, turkoois, aquamarijn. Het is warm en daardoor druk op alle strandjes, die we tegenkomen langs het pad, vol met kleurige parasols, op weg van Calpe naar Moraira, langs de Costa Blanca kust aan de Middellandse Zee.

Karakter van het pad

Langs vrijwel de hele kust loopt het pad (mèt Senderos Bandera Azul onderscheiding voor de kwaliteit en milieu educatie) dicht bij zee met hier en daar een (stevige) trap. Op 3 plaatsen word je weer terug geleid naar de doorgaande (asfalt) weg, de CV746. Ook steek je soms over op een stenig strand of loop je op dennennaalden. Maar vergeet vooral niet om om je heen te kijken, de informatieborden te lezen, of pak een lekker bankje voor het schitterende uitzicht langs de hoge rotskust. En als je nog een tandje bij wilt schakelen, doe je onderweg een traininkje op geel/rode toestellen die je tegenkomt, uitleg bijgeleverd.

Stops

Hieronder de stops, die aan één geregen zijn om het hele wandel -en waar mogelijk ook snorkel- traject (ong. 8km tot in centrum Moraira) compleet te maken tot in Moraira, maar die ook de moeite waard zijn om apart te bezoeken. De afstand tussen de strandjes varieert van 500-1000m:

1. Cala Calalga (eerste baai na de boulevard in Calpe – deel I)
  2. Les Bassetes (jachthaventje met snorkelen, duiken, zeilen, surfen – deel I)
  3. La Fustera strand (mooi zandstrandje met goede voorzieningen, waaronder een toeristenbureau op de punt met een grote sortering folders)
  4. Cala dels Pinets (klein, maar met goed parkeerterrein)
  5. Cala Llobella (klein en met klein parkeerterrein)
  6. Cala Advocat (met redelijk parkeerterrein, zwembaai en chiringuito)
  7. Cala Baladrar (met goed parkeerterrein en chiringuito)
  8. Cala Baladrar – Moraira (duidelijke rood/wit gemarkeerde route)

Vervoer

Start van de route is bij Les Bassetes, waar we vorig keer gebleven waren. Afhankelijk van hoe ver je denkt te willen gaan lopen, zijn er verschillende opties voor het parkeren van de auto. Bij elke ‘Cala’ (riviermonding) is wel iets van een parkeergelegenheid. Ook rijdt er een bus, die in Calpe stopt bij de supermarkten Mercadona en Consum (dichtbij startpunt van de route) en in het centrum van Moraira aan de CV746 en op een aantal punten daartussen, zoals La Fustera Supermarkt, net voorbij Calpe en supermarkt Pepe la Sal in Moraira.

La Fustera

La Fustera Strand, Benissa

We zijn in deel I gestart in Calpe aan het einde van de Levante Boulevard (Cala Calalga) en hebben gelopen naar het jachthaventje Les Bassetes. Niet meer dan 1 km en heel goed heen (ong. 15-20 min) en weer te doen.

In dit deel starten we weer waar we vorige keer gebleven waren, Les Bassetes. Het wandelpad daar richting het noorden is duidelijk te zien en leidt je naar het Toeristenbureau aan de CV746. Steek daar door en ga aan de andere kant de trappen af naar het strand van La Fustera, waar de gemeente Benissa veel werk van heeft gemaakt en gezorgd heeft voor goede voorzieningen. In de zomer kun er ’s avonds zelfs een filmpje pakken.

Els Pinets

Gym toestellen, Els Pinets, Benissa

Tegen de andere helling bij het La Fustera strand loop je verder naar Cala dels Pinets, met piepklein zandstrandje, maar mooi om te snorkelen. Loop je daar ook door over de tegenoverliggende helling, kom je bij Mar Morta, een heel mooi natuurlijk ‘zeezwembad’ afgeschermd door een rand lage rotsen. Hier kun je niet verder over het pad vanwege de steile rotsen, maar zul je terug moeten naar het strandje en de asfalt weg naar boven moeten nemen, waar je uitkomt op de CV746.

Je houdt rechts aan om het pad te volgen, maar je kunt ook van de gelegenheid gebruik maken om te picknicken en/of met de toestellen te trainen. De volgende keer kom je wellicht voor een potje Petanque om de baan in de schaduw van de ‘Pinets’ eens te proberen.

Cala Llobella

Wij houden dus rechts aan, langs de witte muur en straatnaambordje Carrer del Cirer. Hier even opletten: je komt op een soort open plaats, waar je links gaat, niet over de ketting, maar naar beneden naar het bord verboden in te rijden. Daaronder staat, verborgen achter het groen een pijl die aangeeft dat je links daar naar de Playa kunt. Het enigszins overgroeide pad volgen en je komt uit op het asfalt van de afslag naar de volgende cala, Cala Llobella. Deze cala ligt rechts, maar wij gaan links het asfalt op, want Cala Llobella met een stenen strand, is omgeven door hoge rotswanden en ligt dus eigenlijk geïsoleerd.

Hier weer even opletten. Als je ong. 10m op het asfalt loopt, heb je aan je rechterhand een hoopje stenen, waarop een vage geel/witte markering staat aangegeven. Daar het veld in gaan. Hier heb je 3 klimmetjes en word je mbv. rode pijlen verder gewezen, weer hoger en tot vlakbij zee met wederom schitterend uitzicht.

Advocat

Cala Advocat, Benissa

De rode pijlen leiden je door een dennenbosje, over de klif met een prachtige trap naar beneden, naar Cala Advocat. In de zomer met chiriguito en een geweldige plek om te snorkelen, want het ligt besloten door een pier met een zandstrandje en heeft onderwater strakke rotsformaties.
Zo mooi als de trap naar beneden ging, gaat hij ook weer voor de pier omhoog. Boven staan voor het eerst de rood/witte strepen, helaas achter het informatiebord, wat naast het bankje staat. Daarna kom je opnieuw langs een hoekje met toestellen, dit keer wèl voor kinderen.

Baladrar

Voorbij de speeltoestellen word je voor de 2e keer langs de CV746 geleid. Nu een gedeelte achter een vangrail, maar vervolgens ook weer gewoon langs de weg. Rechts aanhouden en vlak na de bocht staat duidelijk aangegeven Cala de Baladrar naar rechts, ook dmv. de rood/witte strepen, Carrer del Cabot in. Het strand, met prima chiringuito, oversteken naar de kant met de huisjes, waar je vlak langs de muur (met vage rood/witte markering voor je op de grond) kunt lopen en wat uitkomt op een parkeerplaats. Hier is de rood/witte markering duidelijk zichtbaar en kom je opnieuw voor de 3e keer op de CV746 uit.

Moraira

Volg je de rood/witte strepen, dan moet je de asfaltweg in een slinger naar boven (het beste aan de linkerkant) volgen -rechtsaf gaan (Carrer del Salmó) om dit te vermijden, heeft niet veel zin, want dan kom je nog geen 100m verder op dezelfde weg uit. Je zit nu ‘voorin’ Moraira en komt uit bij de eerste winkeltjes.

Hier heb je 2 opties:

1. Je zou de asfaltweg kunnen blijven volgen, wat je vrij recht toe, recht aan in Moraira centrum brengt, maar niet altijd mooie voetpaden heeft.
  2. Bij de winkeltjes rechts naar boven aanhouden en door de urbanisatie naar het centrum van Moraira.

Als je het laatste doet, dan moet je verderop bij de Farmacia, rechts de trap omhoog nemen, die op de Carrer de la Sépia brengt in de urbanisatie. Boven aan de trap linksaf gaan, tot het einde van de weg. Daar kom je weer, op het stopbord, het rood/witte teken tegen, wat je al slingerend door de urbanisatie leidt, waarna je uitkomt via het Gemma Hotel bij Mas y Mas, wederom aan de CV746.
Hint: de rood/wit gestreepte sticker is vaak zodanig over een paal geplakt, dat als het grootste deel van de sticker over de rechterkant geplakt zit, dan moet je rechtsaf; of als de sticker aan de linkerkant van de weg zit, moet je links. Het is soms wel even zoeken naar de rood/witte strepen.

Naar het centrum van Moraira

Strand Boulevard, Moraira

Bij Mas y Mas aan de CV746 ga je rechts en kom je uit op het voetpad langs de zee met aan je rechterhand onder je een aantal verleidelijke terrasjes. Het voetpad volgen en verderop naar rechts bij het grootste strand van Moraira (Playa L´Ampolla). Doorsteken naar het fort wat je voor je ziet en dan ligt het centrum voor je, tegenover de haven.

Genoeg laafplaatsen, geniet ervan!

2 reacties op “Wandelend van Calpe naar Moraira II”

1. Prima beschrijving Pauline, helder en duidelijk.Voor ons natuurlijk ‘gesneden koek’ maar voor gasten in ons huis een goede handleiding. Evenals die van de Bernia.